04.09 15:00
Kalendarium
Polska
03.09 16:00
Kalendarium
Polska
Komunikat po posiedzeniu RPP
Okres
wrzesień
Aktualne
-
Prognoza
-
Poprzednie
-
03.09 14:52
Kalendarium
Polska
Stopa referencyjna
Okres
wrzesień
Aktualne
- 4.75%
Prognoza
- 4.75%
Poprzednie
- 5.00%
03.09 14:52
Kalendarium
Polska
Stopa redyskontowa
Okres
wrzesień
Aktualne
- 4.80%
Prognoza
-
Poprzednie
- 5.05%
03.09 14:52
Kalendarium
Polska
Stopa depozytowa
Okres
wrzesień
Aktualne
- 4.25%
Prognoza
-
Poprzednie
- 4.50%
03.09 14:52
Kalendarium
Polska
Stopa lombardowa
Okres
wrzesień
Aktualne
- 5.25%
Prognoza
-
Poprzednie
- 5.50%
01.09 10:00
Kalendarium
Polska
PKB
Okres
II kw.
Aktualne
- 0.8% k/k
- 3.0% r/r
Prognoza
- 0.8% k/k
- 3.0% r/r
Poprzednie
- 0.7% k/k
- 3.7% r/r
01.09 10:00
Kalendarium
Polska
PKB
Okres
II kw.
Aktualne
- 3.4% r/r
Prognoza
- 3.4% r/r
Poprzednie
- 3.2% r/r
01.09 09:00
Kalendarium
Polska
Indeks PMI dla przemysłu
Okres
sierpień
Aktualne
- 46.6
Prognoza
- 46.8
Poprzednie
- 45.9
SUGAR: Techniczna formacja podwójnego dna
Futures na cukier zyskują na starcie środowej sesji +0,25% z uwagi na potencjalne zmniejszenie podaży tego towaru na rynku. Nie jest to jednak game changer, który wpłynąłby na zmianę długofalowej optyki, niemniej obecnie widać lekką niepewność graczy i zamykanie shortów na futures na cukier. Takie zachowanie SUGAR aktywowało formację podwójnego dna w okolicy 15,44 centów za funt. Tym samym narasta pro-popytowa presja w ramach klina zniżkującego a średnia SMA-200 przebywa przy 18,05. Wejście notowań cukru do poprzedniej konsolidacji 15,93 – 16,99 dałoby impuls typu 2B do szerszego odreagowania (SUGAR: -14,08% r/r). Zauważmy, że cena cukru rośnie dzisiaj na rynkach głównie z powodu wzrostu cen ropy naftowej, która spowodowała wspomnianą falę "short covering". Brazylijskie młyny trzcinowe, mające możliwość wyboru między produkcją cukru a etanolem, przeznaczają więcej surowca na etanol, gdy ceny ropy rosną. Nowa polityka Brazylii podnosząca obowiązkowy dodatek etanolu do benzyny (mandat E30) dodatkowo wspiera tę tendencję, ograniczając podaż cukru na rynku światowym. Ponadto, spekulanci utrzymują znaczącą pozycję krótką na SUGAR, która stała się wrażliwa na gwałtowne ruchy cenowe. To spory potencjał do zwiększenia zmienności na futures na cukier. Co ciekawe ISO przewiduje globalny deficyt, podczas gdy Czarnikow i USDA prognozują znaczną nadwyżkę cukru. Taki dysonans tylko i wyłącznie podnosi „ciśnienie” na rynku cukru. Do tego dochodzi ryzyko przymrozków w Brazylii, co zwiększa premię spekulacyjną na SUGAR. Z kolei oczekiwania dotyczące dużej produkcji w Indiach i Tajlandii mogą w dłuższej perspektywie działać na spadek cen tego towaru. Silniejszy brazylijski real, sprawiający, że eksport jest mniej opłacalny dla producentów, również może wspierać ceny. Wszystkie te czynniki, zarówno techniczne, jak i fundamentalne, napędzają obecną zmienność cen cukru.
Komentarze Zobacz wszystkie Komentarze
Zastrzeżenia prawne
Prezentowany komentarz został przygotowany w Wydziale Analiz Rynkowych Domu Maklerskiego Banku Ochrony Środowiska S.A. z siedzibą w Warszawie (DM BOŚ) tylko i wyłącznie w celach informacyjnych i nie stanowi rekomendacji w rozumieniu „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów” lub jakiejkolwiek porady, w tym w szczególności porady inwestycyjnej w zakresie doradztwa inwestycyjnego, o którym mowa w art. 76 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. 2017, poz. 1768 z póź. zm.), dalej: „Ustawa”, porady prawnej lub podatkowej, ani też nie jest wskazaniem, iż jakakolwiek inwestycja jest odpowiednia w indywidualnej sytuacji inwestora. Inwestor wykorzystuje informacje zawarte w niniejszym komentarzu na własne ryzyko i odpowiedzialność. Niniejszy komentarz jest publikacją handlową w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy”. Przedstawiony komentarz jest wyłącznie wyrazem wiedzy i poglądów autora według stanu na dzień sporządzenia. Przy sporządzaniu komentarza DM BOŚ działał z należytą starannością oraz rzetelnością. Komentarz nie został przygotowany zgodnie z wymogami prawnymi zapewniającymi niezależność badań inwestycyjnych i nie podlega żadnym zakazom w zakresie rozpowszechniania badań inwestycyjnych. DM BOŚ, jego organy zarządcze, organy nadzorcze, i jego pracownicy nie ponoszą odpowiedzialności za działania lub zaniechania klienta lub innego inwestora podjęte na podstawie niniejszego komentarza ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych, skutki finansowe i niefinansowe powstałe w wyniku wykorzystania niniejszego komentarza lub zawartych w nim informacji. Niniejszy komentarz został sporządzony w celu udostępnienia klientom DM BOŚ, a także może być udostępniany innym osobom zainteresowanym w celu promocji usług świadczonych przez DM BOŚ. Niniejszy dokument nie stanowi podstawy do zawarcia jakiejkolwiek umowy lub powstania jakiegokolwiek zobowiązania po stronie DM BOŚ. W przypadku klientów DM BOŚ, którzy zawarli Umowę o Opracowania, o której mowa w Regulaminie doradztwa inwestycyjnego i sporządzania analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych oraz instrumentów bazowych instrumentów pochodnych (Regulamin), niniejszy raport stanowi Opracowanie w rozumieniu Regulaminu. Regulamin jest dostępny na stronie internetowej bossa.pl w dziale Dokumenty. DM BOŚ jest firmą inwestycyjną w rozumieniu Ustawy. Nadzór nad DM BOŚ sprawuje Komisja Nadzoru Finansowego.