24.09 17:01
Komentarz
24.09 10:24
Komentarz
23.09 17:23
Komentarz
23.09 11:37
Komentarz
23.09 10:00
Kalendarium
Polska
Stopa bezrobocia
Okres
sierpień
Aktualne
- 5.5%
Prognoza
- 5.5%
Poprzednie
- 5.4%
22.09 14:00
Kalendarium
Polska
Podaż pieniądza M3
Okres
sierpień
Aktualne
- 11.1% r/r
Prognoza
- 11.1% r/r
Poprzednie
- 10.8% r/r
22.09 10:00
Kalendarium
Polska
Sprzedaż detaliczna
Okres
sierpień
Aktualne
- -0.9% m/m
- 3% r/r
Prognoza
- 3.2% r/r
Poprzednie
- 4.2% m/m
- 4.8% r/r
22.09 10:00
Kalendarium
Polska
Sprzedaż detaliczna ceny stałe
Okres
sierpień
Aktualne
- 3.1% r/r
Prognoza
- 3.3% r/r
Poprzednie
- 4.8% r/r
19.09 09:00
Kalendarium
Polska
Wskaźnik Dobrobytu wg BIEC
Okres
wrzesień
Aktualne
- 95.1
Prognoza
-
Poprzednie
- 95.2
18.09 14:19
Komentarz
18.09 10:23
Komentarz
18.09 10:00
Kalendarium
Polska
Produkcja przemysłowa
Okres
sierpień
Aktualne
- -7.1% m/m
- 0.7% r/r
Prognoza
- -7.4% m/m
- 0.5% r/r
Poprzednie
0.4% m/m, 3% r/r
18.09 10:00
Kalendarium
Polska
Ceny produkcji sprzedanej przemysłu
Okres
sierpień
Aktualne
- -0.4% m/m
- -1.2% r/r
Prognoza
- -0.1% m/m
- -0.9% r/r
Poprzednie
-0.2% m/m, -1.3% r/r
18.09 10:00
Kalendarium
Polska
Zatrudnienie
Okres
sierpień
Aktualne
- -0.8% r/r
Prognoza
- -0.8% r/r
Poprzednie
- -0.9% r/r
18.09 10:00
Kalendarium
Polska
Wynagrodzenie
Okres
sierpień
Aktualne
- 7.1% r/r
Prognoza
- 8% r/r
Poprzednie
- 7.6% r/r
18.09 10:00
Kalendarium
Polska
Produkcja budowlano-montażowa
Okres
sierpień
Aktualne
- -6.9% r/r
Prognoza
- 0.4% r/r
Poprzednie
- 0.6% r/r
18.09 10:00
Kalendarium
Polska
Produkcja budowlano-montażowa
Okres
sierpień
Aktualne
- -4.1% r/r
Prognoza
-
Poprzednie
- 0.5% r/r
18.09 10:00
Kalendarium
Polska
Produkcja przemysłowa
Okres
sierpień
Aktualne
- 1.5% r/r
Prognoza
-
Poprzednie
- 1.1% r/r
18.09 10:00
Kalendarium
Polska
Ceny produkcji budowlano-montażowej
Okres
sierpień
Aktualne
- 2.8% r/r
Prognoza
-
Poprzednie
3.1% r/r
18.09 10:00
Kalendarium
Polska
Zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw
Okres
sierpień
Aktualne
- 6419.4 tys.
Prognoza
-
Poprzednie
- 6431.8 tys.
18.09 10:00
Kalendarium
Polska
Przeciętne wynagrodzenie brutto
Okres
sierpień
Aktualne
- 8769.08 PLN
Prognoza
-
Poprzednie
- 8905.63 PLN
17.09 20:55
Komentarz
17.09 11:56
Komentarz
17.09 10:00
Kalendarium
Polska
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej
Okres
wrzesień
Aktualne
- -4.3
Prognoza
-
Poprzednie
- -6.3
17.09 10:00
Kalendarium
Polska
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej
Okres
wrzesień
Aktualne
- -8.3
Prognoza
-
Poprzednie
- -12.1
16.09 17:22
Komentarz
16.09 14:34
Komentarz
16.09 14:00
Kalendarium
Polska
Inflacja - 15% średnia obcięta
Okres
sierpień
Aktualne
- 3% r/r
Prognoza
-
Poprzednie
- 3.2% r/r
Zamknięcie rządu i legalność ceł Trumpa - to jedne z głównych tematów na najbliższe tygodnie
Poza oczywistymi tematami czysto makro, jak polityka banków centralnych, czy też dane z gospodarki, rynki w najbliższych tygodniach będą zwracać uwagę też na inne kwestie. Dwie z nich będą koncentrować się w październiku, który na Wall Street nazywany jest miesiącem korekt, co dodatkowo podbija ich znaczenie.
Pierwszy wątek to tzw. goverment shutdown, czyli zamknięcie instytucji rządowych w wyniku niemożności dalszego zadłużania się rządu federalnego ponad limit, który będzie osiągnięty 30 września. Jeżeli do tego czasu politycy w Kongresie nie przyjmą ustawy podnoszącej limit, to od 1 października zdecydowana część instytucji rządowych przestanie działać. Ostatni GS miał miejsce w 2018 r. i trwał aż 35 dni. Czy teraz będzie podobnie? O ile Izba Reprezentantów jest zdominowana przez republikanów, o tyle w Senacie mają oni zbyt mało do powiedzenia. Tymczasem trwa spór z demokratami o to, jak mają wyglądać wydatki rządowe w kolejnym roku obrachunkowym, jaki rozpoczyna się 1 października. Na obecną chwilę mamy pat, a o ryzyku GS mówi nawet sam Donald Trump. Zamknięcie instytucji federalnych może oznaczać przymusowy urlop nawet dla 800 tys. pracowników sektora publicznego, ale wpływ tego na gospodarkę w krótkim terminie może być ograniczony - szacunki ekonomistów mówią o odjęciu 0,1-0,2 proc. od kwartalnego wyniku. Tym samym zamieszanie wokół GS ma bardziej psychologiczny efekt dla rynków.
Większym problemem może być druga kwestia, czyli legalność ceł nałożonych kilka miesięcy temu przez Donalda Trumpa, czyli kluczowy element jego polityki gospodarczej. W dniu 28 maja b.r. Sąd Handlowy w Nowym Jorku uznał je za nielegalne, a 29 sierpnia Sąd Apelacyjny utrzymał ten wyrok w mocy, ale wstrzymał jego egzekucję do 14 października, aby dać możliwość administracji Trumpa na złożenie apelacji do Sądu Najwyższego, co ta uczyniła 4 września. Pięć dni później SN zgodził się z prośbą o rozpatrzenie jej w tzw. przyspieszonym trybie. Teoretycznie wyrok może zapaść przed 14 października, ale i też po tym terminie (spora część ankietowanych przez agencje prawników wskazuje na listopad, bądź grudzień). Wydłużenie czasu do końca roku nie spowoduje, że po 14 października cła będą nielegalne, ale to podbije nerwowość na rynkach, gdyż nie będzie znana konkretna data ogłoszenia wyroku. Jeżeli cła zostaną uznane za nielegalne przez SN to spowoduje to chaos w gospodarce. Teoretycznie USA będą zobowiązane do zwrotu w 100 proc. pobranych opłat, ale nie stanie się to automatycznie. Zdaniem Sekretarza Skarbu Scotta Bessenta może być tak, że zwrócona zostanie połowa kwoty, gdyż część z nich mogłaby pozostać za sprawą skorzystania przez Trumpa z innych ustaw i furtek prawnych. Warto mieć jednak na uwadze, że opóźnienia mogą skutkować odsetkami, które będzie musiał zapłacić amerykański rząd.
Reasumując, kwestia ceł Trumpa może być jednym z istotniejszych czynników ryzyka dla amerykańskich aktywów w IV kwartale b.r. i być może będzie stanowić jakiś pretekst do korekty na rynkach, jeżeli z tym "zgrają" się też inne elementy.
Komentarze Zobacz wszystkie Komentarze
Zastrzeżenia prawne
Prezentowany komentarz został przygotowany w Wydziale Analiz Rynkowych Domu Maklerskiego Banku Ochrony Środowiska S.A. z siedzibą w Warszawie (DM BOŚ) tylko i wyłącznie w celach informacyjnych i nie stanowi rekomendacji w rozumieniu „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów” lub jakiejkolwiek porady, w tym w szczególności porady inwestycyjnej w zakresie doradztwa inwestycyjnego, o którym mowa w art. 76 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. 2017, poz. 1768 z póź. zm.), dalej: „Ustawa”, porady prawnej lub podatkowej, ani też nie jest wskazaniem, iż jakakolwiek inwestycja jest odpowiednia w indywidualnej sytuacji inwestora. Inwestor wykorzystuje informacje zawarte w niniejszym komentarzu na własne ryzyko i odpowiedzialność. Niniejszy komentarz jest publikacją handlową w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy”. Przedstawiony komentarz jest wyłącznie wyrazem wiedzy i poglądów autora według stanu na dzień sporządzenia. Przy sporządzaniu komentarza DM BOŚ działał z należytą starannością oraz rzetelnością. Komentarz nie został przygotowany zgodnie z wymogami prawnymi zapewniającymi niezależność badań inwestycyjnych i nie podlega żadnym zakazom w zakresie rozpowszechniania badań inwestycyjnych. DM BOŚ, jego organy zarządcze, organy nadzorcze, i jego pracownicy nie ponoszą odpowiedzialności za działania lub zaniechania klienta lub innego inwestora podjęte na podstawie niniejszego komentarza ani za szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyjnych, skutki finansowe i niefinansowe powstałe w wyniku wykorzystania niniejszego komentarza lub zawartych w nim informacji. Niniejszy komentarz został sporządzony w celu udostępnienia klientom DM BOŚ, a także może być udostępniany innym osobom zainteresowanym w celu promocji usług świadczonych przez DM BOŚ. Niniejszy dokument nie stanowi podstawy do zawarcia jakiejkolwiek umowy lub powstania jakiegokolwiek zobowiązania po stronie DM BOŚ. W przypadku klientów DM BOŚ, którzy zawarli Umowę o Opracowania, o której mowa w Regulaminie doradztwa inwestycyjnego i sporządzania analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych oraz instrumentów bazowych instrumentów pochodnych (Regulamin), niniejszy raport stanowi Opracowanie w rozumieniu Regulaminu. Regulamin jest dostępny na stronie internetowej bossa.pl w dziale Dokumenty. DM BOŚ jest firmą inwestycyjną w rozumieniu Ustawy. Nadzór nad DM BOŚ sprawuje Komisja Nadzoru Finansowego.